lördag 31 januari 2009

Fiskfilé med räksås och lagrad ost

Det här har även blivit en av mina favoritrecept när det gäller fisk.

4 personer
600 g hokifilé eller annan vit fisk
1 tsk salt
25 g smör
2 msk Philadelphia ost
3 dl grädde
2 dl riven lagrad ost
Salt
Peppar
300 g räkor med skal
Persilja
Lättokt färsk broccoli
Lime- eller citronklyftor

1. Sjud fisken i saltat vatten cirka 10 minuter.
2. Smält smöret och rör ner Philadelphiaosten.
3. Blanda ordentligt, späd med grädde.
4. Sjud såsen ca 5 minuter under omrörning.
5. Ta kastrullen från plattan, rör ner osten.
6. Salta och peppra.
7. Skala räkorna och blanda ner dem i såsen. Servera fisk med såsen och hackad persilja, kokt broccoli och lime- eller citronklyftor.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du!!! Det där receptet ska jag prova i helgen! Jisses så gott det verkar! Ett av de bästa sätten att få lilltjejen att äta fisk är ju att förgylla den så gott det går, och detta verkar smaskens! Tack för ett jättebra recept! Kram!

Anonym sa...

PS Hoppas det är OK att jag länkat till din blogg på min skolmatsblogg!

MiaP sa...

Hej det är väldigt välkommen att länka till min sida. Jag hoppas att Lilla R verkligen gillar detta receptet.

Anonym sa...

Lagade detta recept i går. Det blev en riktigt krämig och fin sås. Jag tycker annars att det är svårt att få såser bra utan att reda med mjöl eller majsena. Denna "såsdesign" kommer jag att pröva med olika smaksättningar. Jag använde lite hummerfond i fisksåsen.
Tack för ett bra recept.
Ulla-Britt

Cate sa...

Mmm... gott!!
Jag ska prova en del av dina recept!
Försöker skära ner på så mycket kolhydrater som möjligt så man blir filmstjärnefin till bröllopet ;)

Lilltolen sa...

Stört gott! Den såsen gör att man tror att himlen är nära!