tisdag 6 januari 2009

Marinerade köttfärsbiffar

4 portioner
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl vispgrädde
smör
1 färsk gurka

Marinad:
3 msk rapsolja
2 msk soja
1 msk torkad basilika
1 krm vitpeppar
1 finhackad schalottenlök

Arbeta färsen smidig och forma den till fyra biffar, som du lägger på ett fat. Rör samman alla ingredienserna till marinaden. Häll marinaden över biffarna och låt det hela stå kallt 1 timme. Ta upp biffarna och låt dem rinna av. Stek dem i litet smör i en stekpanna. Lägg upp biffarna på varmt serveringsfat och håll dem varma.

Skölj, torka och dela gurkan på längden, skär i lite tjockare skivor. Fräs upp gurkan i litet smör i stekpannan. Lägg gurkan bredvid biffarna på fatet. Servera gärna med en grönsallad till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag älskar dina recept jag har testat några stycken av dom och jag ÄLSKAR dom. Men är alla recept baserade på LCHF metoden??
//Linn

MiaP sa...

Eftersom jag själv bara äter LCHF sedan 4 år, så gör jag recept som skall passa mig själv, om andra tycker om det jag gör blir jag glad.