måndag 22 september 2008

Gratinerad Rödspättafilé med räkor

4 portioner
ca 8 fiskfiléer
salt, peppar
ca 400 g skalade räkor
3-400 g grön sprarris, lättkokt
1-1½ dl riven ost

Vitvinssås:
1 msk smör
2 dl vitt vin
1 msk philadelphiaost
2 dl fiskbuljong
3 dl vispgrädde
salt, peppar

1. Smält smöret till såsen i en tjockbottnad kastrull.
2. Häll i vin och buljong under vispning och tillsätt Philadelphiaosten. Tillsätt därefter grädden. Sjud och smaka av med salt och peppar samt ev lite mer vin.
3. Salta och peppra fiskfiléerna.
4. Smöra en form.
5. Lägg ner filéerna dubbelvikta.
6. Lägg på räkor och grön sparris spara några räkor att dekorera med, fördela såsen över formen och strö på osten.
7. Ställ in i ugnen i 250 grader.
8. Gratinera tills fisken är genomkokt, ca 15 minuter.
Servera med lättkokt broccoli.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, ville bara kika förbi och säga att du har en underbart bra blogg med en massa goda recept. Här kommer det kikas förbi massvis med gånger framöver :)

MiaP sa...

Välkommen m, roligt att du gillar min blogg.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !

Älskar fisk i alla former, idag ska jag ha just rödspätta.Panerar inte och om jag gör det blir det i mandelmjöl.Men det har jag ledsnat på.

Ville bara ha en bild, som såg läcker ut, för att öka aptiten, mitt ser så färglöst ut.