onsdag 3 september 2008

Gulaschsoppa

Om man är paprikaälskare kanske man tar färsk paprika istället för pulver.

5-6 portioner
500-800 gr blandfärs
3 morötter
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
500 gr passerad tomat på tetra
6-7 dl vatten
ett litet blomkålshuvud (kan ersättas av vitkål)
Salt och peppar
1 tsk paprikapulver

Fräs köttfärsen, tärna morötter och lök och häll i tillsammans med hackad vitlök, vatten och tomat i en lagom stor gryta.

Koka ca 30 minuter tills morötterna är mjuka, lägg i blomkålsbuketter och låt koka med ca 10 min. Salta efter smak och lägg i riven ost. Jättegott och väldigt mättande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så GOTT!!! Jag som går i soppatankar nu när hösten är här, fick en himla inspiration av detta recept. Tack! Kram!

MiaP sa...

Hej Wolmer, kul att se dig här. Jag gillar dina sidor, dom inspirerar mig också. Ja det börjar verkligen bli soppväder nu och det är ju så gott. Jag kom just på att det skulle vara jättegott med en klutt 10 procentig yoghurt i soppan.

anncharlott sa...

Tackar från en som är helt ny. Bjudit denna soppa två ggr till stor förtjusning